Ensemble Fantasmi
‘Per Concertare’


Virtuózní italské barokní koncerty
pro housle, violu, violoncello, cembalo a zobcovou flétnu


Per Concertare

Karim Ayala Pool / barokní housle
Annie Barnette / barokní housle
Hoigum Park / barokní housle
Patrick Hayes / barokní viola
Nicolas Valencia / barokní viola
Sydney ZumMallen / barokní violoncello
Ian Grems / kontrabas
Jiyoung Kim / cembalo a varhany
Héctor Alfonso Torres González / theorba a barokní kytara

Paul Leenhouts / zobcová flétna a dirigent 

Atrium Vlastivědného muzea v Olomouci
neděle 24. 7. 2022 v 18:00

Program

Antonio Vivaldi
(1678–1741)

Koncert g moll 'La Notte', RV 439
Largo - Fantasmi (Presto) - Largo - Presto - Il Sonno (Largo) - Allegro
VI CONCERTI [...] Opus Decima, [No. 2] Amsterdam, M. Ch. Le Cène, no.544, 1727/30  

Tomaso Albinoni
(1671–1750)

Koncert II e moll
Allegro - Adagio - Presto - Adagio - Allegro
SINFONIE E CONCERTI À CINQUE [...] Opus 2, No. 4, Venice, 1700
Museo internazionale e biblioteca della musica, Bologna, CC.167 

Giovanni Benedetto Platti
(1697–1763)

Koncert VI A dur
[3] Allegro
CONCERTO | per il | Cembalo obligato […]

Staatsbibliothek zu Berlin - Preussischer Kulturbesitz, Mus. BP 609 

Antonio Vandini
(c. 1690–1778)

Koncert D dur
Allegro - Andantino - Allegro
Concerto del Sig:e D. Antonio Vandini

Landesbibliothek Mecklenburg-Vorpommern Günther Uecker, Schwerin, Mus.4736/4 

Giovanni Amadeo Graun
(c. 1702–1771)

Koncert C dur
Allegro - Adagio - Allegro
CONCERTO. a Flauto Dolce, Violino Concert: […] di Graun
Universitäts- und Landesbibliothek, Darmstadt, Mus.ms 353/2 

Přestávka

Giuseppe Antonio Bernabei
(1649–1732)

Sinfonia III D dur
Hilariter - Distincté - Suaviter - Hilariter
ORPHEUS ECCLESIASTICUS […], Augsburg, 1698
Bayerische Staatsbibliothek, München, Mus.ms. 6164 

Lorenzo Gaetano Zavateri
(1690–1764)

Concerto duodecimo a Tempesta di Mare v G dur, Opus 1, No. 12
Allegro, e con Spirito - Navicella in calma [Adagio, e piano]
Tempesta [Allegro ma aperto]
CONCERTI DA CHIESA, E DA CAMERA [...], Bologna, 1735
Museo internazionale e biblioteca della musica, Bologna, KK.364 

Giuseppe Sammartini
(1693–1740)

Koncert F dur, GroF 298
Allegro - [Siciliano] - Allegro assai
Concerto a piu Istromenti per la Fluta. Di Giusepo S.t Martini.

Musik- och teaterbiblioteket, Stockholm, FbO-R 

Všechna díla editoval Paul Leenhouts.

Fantasmi

Sólisté University of North Texas programu Staré hudby

Karim Ayala Pool

Karim Ayala Pool

Karim Ayala Pool

Karim Ayala Pool je koncertní houslista, který v současné době studuje doktorát v oboru houslové hry na University of North Texas pod vedením ruské profesorky Julie Bushkové. Na této univerzitě působí také jako postgraduální asistent barokního orchestru UNT a asistent profesora Paula Leenhoutse. Karim hraje po celém Mexiku a USA. V Americe působí jako houslista v houslové sekci Abilene Philharmonic, Waco Symphony, Shreveport Symphony a také jako výpomocný houslista v Indianapolis Symphony Orchestra, New World Symphony, Dallas Bach Society, Sarasota Orchestra a The Florida Orchestra. V roce 2020 se stal jediným finalistou konkurzu na pozici koncertního mistra Midland Odessa Symphony and Chorale. Jako sólista vystoupil Karim s barokním orchestrem UNT, Yucatánským symfonickým orchestrem (OSY), Yucatánským univerzitním orchestrem vyšších uměleckých škol (ESAY), Yucatánským symfonickým orchestrem mládeže. V roce 2020 byl vítězem soutěže USF, kde hrál Korngoldův houslový koncert D dur op. 35. Karim je velmi aktivním hráčem komorní hry a jeho široký repertoár zahrnuje díla všech hudebních epoch. Je členem tria pro klarinet, housle a klavír zvaném STR3TTO a také prvním houslistou smyčcového kvartetu Adrian. Jako barokní houslista komorního souboru staré hudby Fantasmi absolvoval v listopadu 2021 turné po Kolumbii a Portoriku. Je také zakládajícím členem nového hudebního uskupení Homegrown, což je nezisková organizace, která usiluje v několika oblastech země o to, aby se díla místních skladatelů dostala do většího hudebního povědomí. Tato organizace hraje důležitou roli v tom, aby se soudobá hudba více hrála a byla častěji uváděna na koncertních pódiích. 

Annie Barnette

Annie Barnette

Annie Barnette

Annie Barnette se nadchla ke hře na housle ve čtyřech letech, když viděla svou matku vyučovat hru na housle v jejich obývacím pokoji. Během svého hudebního vzdělání měla Annie možnost studovat s několika pedagogy na housle, včetně Dr. Williama Starra, Davida Updegraffa a českého houslisty Ivana Ženatého. Po získání bakalářského a magisterského titulu na Cleveland Institute of Music se v roce 2014 vrátila do svého rodného Denveru v Coloradu a založila zde West Denver Suzuki Strings. Díky této iniciativě se nadchla pro výuku a jejím celoživotním cílem je vzbuzovat ve svých studentech důvěru v ně samotné a pomoct jim k tomu, aby se cítili při hraní uvolněně. V roce 2019 se Annie přestěhovala do Dentonu v Texasu, kde začala studovat doktorát hudebních umění pod vedením Julie Bushkové na University of North Texas. V současné době působí jako učitelka houslové hry, vyučuje soukromě studenty bakalářského studia, vede každý týden recitály smyčcového oddělení a koučuje komorní soubory. Vedle hraní v barokním orchestru UNT se Annie díky své lásce ke komorní hudbě věnuje také hře ve smyčcovému kvartetu Adrian Quartet. Annie začala studovat barokní housle u Cynthie Robertsové na jaře roku 2022.

Hoigum Park

Hoigum Park

Hoigum Park

Hoigum Park je zkušenou komorní a orchestrální hráčkou, tak i sólistkou na recitálech. V současné době studuje doktorát v oboru houslové hry na University of North Texas u Dr. Felixe Olschofky. Hoigum je členkou několika souborů oblasti Dallas-Fort Worth jako například barokního ansámblu UNT, McKinney Philharmonic Orchestra, Dallas Asian Strings a Abilene Philharmonic Orchestra. Po získání bakalářského titulu s vyznamenáním v oboru hudební interpretace z Gachon University v Koreji se přestěhovala do Texasu, aby pokračovala ve vzdělávání a získala magisterský titul na University of Texas at Austin ve třídě Sandy Yamamoto a diplom absolventa uměleckého certifikátu UNT. Působila také v Gachon Contemporary Composer's Ensemble, W. Philharmonic Orchestra, Italy International Academy of Music Orchestra, Stimme String Ensemble a University of Texas at Austin Early Music Ensemble. Kromě zkušenosti ve hře v hudebních tělesech se Hoigum stala finalistkou několika soutěží. Vyhrála druhé místo v soutěži Královského symfonického orchestru v Soulu a čestné uznání v soutěži Mezinárodní asociace hudebního umění.

Patrick Hayes

Patrick Hayes

Patrick Hayes

Patrick Hayes je absolventem University of North Texas, kde získal bakalářský titul ve hře na violu ve třídě Dr. Susany Dubois. Na této univerzitě byl držitelem čtyřletého stipendia na výuku komorní hudby, Undergraduate String Quartet Scholarship. Díky tomuto programu mu bylo umožněno hrát jako violista ve Frieden Quartet. Kvarteto se dostalo do finále národních komorních soutěží, včetně Coltman a MTNA. Členové kvarteta absolvovali také mistrovské kurzy pod vedením Verona, New Zealand Quartet, Ivalas Quartet a Arianna Quartet. Byli vedeni uznávanými pedagogy, jmenovitě například pak Julií Bushkovou, Susanou Dubois, Eugenem Osadchy, Annie Fullard a Harumi Rhodes. Patrick působil také jako vedoucí violové sekce v koncertním a symfonickém orchestru UNT. Patrick se účastní také programu staré hudby UNT a úzce spolupracuje s ředitelem Paulem Leenhoutsem a učitelkou Cynthií Robertsovou. Jako barokní violista spolupracoval s mnoha umělci a působil jako vedoucí barokního orchestru UNT.

Nicolas Valencia

Nicolas Valencia

Nicolas Valencia

Nicolas Valencia je kolumbijsko-americký violista, který sólově vystoupil na The Meadowmount School For Strings, The British Isles Music Festival, The McKinney Philharmonic Recital Series, The Karen Tuttle Workshop Masterclass Series, The University of North Texas String Showcase a na kolumbijském konzulátu v Houstonu. Nicolas získal cenu The Judge's Choice Outstanding Musician Award na soutěži Texas State Solo and Ensemble, další ocenění zahrnují KISD Award of Excellence in Music a také Outstanding Soloist Award na soutěži Mark of Excellence National Orchestra Honors Competition. Jako barokní muzikant studující u Paula Leenhoutse a Cynthie Robertsové, Nicolas vystoupil jako sólista se školním barokním orchestrem UNT a absolvoval různá turné, včetně turné po Spojených státech amerických s hudebním uskupením zvaném Fantasmi. Nicolas rád spolupracuje s ostatními muzikanty. Působil jako první violista v symfonickém, barokním a operním orchestru University of North Texas a byl pozván, aby si zahrál s Abilenskou filharmonií, Richardsonským symfonickým orchestrem, UNT Collabfest, Texas Woman's University Guest Artist Series a The New Spain Baroque Ensemble. Jako umělec, který natočil několik nahrávek, spolupracoval s klasickými, tak i jazzovými a barokními komorními soubory na nahrávání různých alb a dostalo se mu také pocty, aby nahrál vystoupení pro The New York Baroque Dance Company a Boston Early Music Festival. Jako pedagog byl Nicolas pozván k vedení mistrovských kurzů jak moderní, tak i barokní violy na Národní univerzitě v Kolumbii a působil jako učitel violy v orchestrech pro mládež v Houstonském, Mckinneyském a Dentonském symfonickém orchestru mládeže.

ydney ZumMallen

Sydney ZumMallen

Sydney ZumMallen

Barokní violoncellistka a hráčka na violu da gamba, Sydney se narodila v srdci Texasu a je aktivní učitelkou a hráčkou na volné noze. Nedávno se přestěhovala do oblasti DFW. Sydney je hudebně všestranná a vydala se dráhou barokní specialistky pod vedením Paula Leenhoutse. Se souborem Fantasmi absolvovala turné a vyučovala také na mistrovských kurzech po celé Jižní Americe a Evropě. Další turné, kterého se zúčastnila bylo po Itálii s Fabiem Bonizzonim, které si velmi užila a turné po Evropě a Novém Zélandu s Robertem Mealym a Juilliard415. Sydney je také vítězkou školní soutěže, která se konala na Juilliard School. Sólově debutovala s Juilliard415 v koncertní síni Alice Tully Hall v New Yorku pod vedením Pabla Herase-Casada. Během studií na University of North Texas, Královské konzervatoři v Haagu a The Juilliard School se těšila ze spolupráce s hudebníky z celého světa, včetně Jaapa ter Lindena, Kristin von der Goltz, Alberta Brüggena a Richte van der Meera. Hojně spolupracovala také s Rachel Podger, Maasaki Suzuki, Richardem Egarrem a Nicholasem McGeganem, s nímž vedla continuo v proslulé inscenaci Händelova Rinalda na The Juilliard School. Sydney získala magisterský titul na The Juilliard School, kde byla držitelkou stipendia Historical Performance Scholarship a studentkou ve třídě Phoebe Carrai a Sarah Cunningham. V současné době působí jako odborná asistentka na University of North Texas, kde vyučuje barokní violoncello a violu da gamba.

Ian Grems

Ian Grems

Ian Grems

Ian Grems je uznávaný muzikant klasické hudby, který hraje na kontrabas již 14 let. Ian pochází z Texasu a již předtím, než započal studium na University of North Texas v bakalářském a magisterském oboru, rád spolupracoval s profesory z této instituce. Jeho učitelé na střední škole, Michelle Hanlon a Jeremy Atkins inspirovali Iana k tomu, aby se po absolvování střední školy Guyer High School věnoval hudbě. Od té doby hrál nejen se světoznámými kapelami, jako jsou The Eagles, Pink Martini a The Texas Tenors, ale koncertoval také se členy Newyorské filharmonie, Atlantského symfonického orchestru, Chicagského symfonického orchestru, Clevelandského orchestru, Berlínské filharmonie, Losangeleské filharmonie, Filadelfského orchestru a komorního orchestru Orpheus. Kromě hraní s talentovanými a světově proslulými orchestry se Ian podílel na nahrávkách pro společnost Naxos, které se poté objevily v hudebních žebříčcích New York Times Best Classical Music Tracks of 2019 a Boston Globe Top 10 Classical Albums of 2019. Ian hrál také pod taktovkou JoAnn Falletty, Rune Bergmanna, Keitha Lockharta, Philipa Manna a Matthiase Bamerta. Na koncertech začal hrát starou hudbu poprvé během svého působení na UNT u Paula Leenhoutse. Pod vedením Allena Wheara (zakládajícího člena Tafelmusik Baroque Orchestra) se Ian doslova zamiloval do toho, jak velkou míru osobního hudebního vyjádření může díky staré hudbě vyjádřit. Ian spolupracoval s hudebníky ze souboru Fantasmi Paula Leenhoutse po celou dobu svého studia na University of North Texas a působí teď v oblasti DFW.

Mobirise Website Builder

Héctor Alfonso Torres González

Héctor Alfonso Torres González 

Héctor Alfonso Torres González se narodil v Portoriku, Latinské Americe, kde začal studovat hru na kytaru na Portorické hudební konzervatoři. Bakalářské studium absolvoval na University of Puerto Rico (Río Piedras Campus) u významného portorického kytaristy Juana Sorroche a posléze magisterské studium na University of Wisconsin-Milwaukee u světoznámého kytaristy Reného Izquierdo. Nedávno dokončil doktorské studium hudebního umění v oboru hry na klasickou kytaru a staré hudby na University of North Texas, kde spolupracoval s kytaristou Tomem Johnsonem. Během studia na UNT působil jako pedagogický pracovník v oboru klasické kytary a asistent barokního orchestru UNT. Jako sólista a komorní hráč koncertoval po Portoriku, Číně, Španělsku, Jižní Americe a USA. Jako aktivní interpret staré hudby pravidelně hraje na barokní kytaru, theorbu, loutnu a další drnkací nástroje s různými komorními soubory po celé Americe, včetně Texas Early Music Project, Austin Baroque Orchestra, Orchestra of New Spain, La Follia, Ensemble Fantasmi a mnoha dalších. Studoval basso continu ve třídě cembalisty Dr. Brad Bennight a hru na drnkací nástroje u Arash Noori a Daniele Swenberga z Juilliard School of Music. V letech 2016-2021 pracoval a studoval u Paula Leenhoutse, vedoucího specialisty na starou hudbu, jako člen barokního orchestru University of North Texas a komorního souboru Fantasmi, kde byl také častým sólistou. Mimo jiné skladby si s nimi zahrál i Vivaldiho Loutnový koncert D dur RV 93. Nedávno byl spolu s barokní harfistkou Monikou Ruusmaa vybrán do Early Music America’s 2021 Emerging Artists jako jeden z nově vznikajících umělců.

Jiyoung Kim

Jiyoung Kim

Jiyoung Kim

Jiyoung Kim přišla na University of North Texas z jihokorejského města Daejeon, aby získala titul DMA v oboru cembalo u Dr. Bradley Bennight. Před příchodem na UNT studovala na Daejeon Arts High School, koncertovala na mnoha koncertech a zúčastnila se také turné zvaném Teenager Winter Tour a Promising Young Artist. Jiyoung získala bakalářský titul v oboru hra na klavír ze Chungnam National University, kde byla také držitelkou stipendia. Během studia získala také první místo v soutěži, spolupracovala s dalšími hudebníky a doprovázela sbory a zpěváky. Pod vedením Gustava Romera absolvovala Jiyoung magisterské studium hry na klavír na University of North Texas a ve druhém oboru hře na cembalo. V doktorandském studiu se rozhodla rozšířit své dovednosti dále. V roce 2021 se podílela na koncertu k 400. výročí Sweelinck a měla tak příležitost provést cembalový koncert Georga Antona Bendy s barokním orchestrem UNT pod vedením Paula Leenhoutse.

Paul Leenhouts

Paul Leenhouts

Paul Leenhouts

Paul Leenhouts je vedoucí oboru staré hudby a barokního orchestru na University of North Texas. Je držitelem sólového diplomu ze Sweelinckovy konzervatoře v Amsterdamu, kde byl v letech 1993-2010 profesorem na fakultě v oboru historického vývoje a zobcové flétny. Od roku 1978 je také zakladatelem amsterdamského kvarteta Loeki Stardust Quartet a vedoucím hudebního uskupení moderní hudby zvaném Blue Iguana od roku 2002. Leenhouts je také skladatelem, aranžérem a editorem několika skladeb pro různorodá uskupení komorních souborů. Se svým kvartetem absolvoval rozsáhlá turné po celém světě a vystoupil na významných hudebních festivalech jak v Evropě, tak i USA a Asii. Na pozvání nizozemské královské rodiny hrálo jeho kvarteto během státních návštěvách královny Beatrix ve Švédsku, Řecku, Maďarsku a Litvě, na soukromých koncertech v královských palácích v Haagu, v Apeldoornu, na západě Nizozemska a v roce 2002 ve městě Delft na státním pohřbu pro jeho výsosti, nizozemského prince Clause. Paul Leenhouts natočil nahrávky pro prestižní společnosti Decca L'Oiseau-Lyre, Channel Classics, Vanguard, Lindoro a Berlin Classics. Dvě nahrávky L'Oiseau-Lyre získaly prestižní cenu Edison Award. V roce 1986 zahájil festival Open Holland Recorder Festival Utrecht a od roku 1993 je ředitelem mezinárodního barokního institutu International Baroque Institute at Longy v Cambridge, státě Massachusetts. Jeho velký zájem o renesanční repertoár vedl v roce 1997 k založení dechového uskupení The Royal Wind Music. V roce 2004 byl zvolen prezidentem evropské společnosti interpretů zobcových fléten, European Recorder Performers Society. Kromě četných koncertů a výuky na mistrovských kurzech v oboru staré hudby, Leenhouts pravidelně vystupuje se soudobými i hudebně-divadelními soubory, jako jsou Musikfabrik, Nederlands Vocaal Laboratorium, ZT Hollandia a NT Gent. Paul Leenhouts vedl také mistrovské kurzy, semináře a přednášky na více než 200 konzervatořích a univerzitách po celém světě. Za své mezinárodní aktivity jako muzikant, dirigent a organizátor obdržel v říjnu 2017 ve městě Hsin-Chu na Tchajwanu cenu za celoživotní úspěchy UN Life-time Achievement Award.

Program Staré hudby na UNT

University of North Texas nabízí jeden z největších programů staré hudby na světě, kterého se účastní osmdesát studentů každý semestr. Mezi soubory, které jsou součástí tohoto oddělení, patří The UNT Baroque Orchestra, sbor staré hudby Vox Aquilae, The UNT Baroque Trumpet
Ensemble, The UNT Sackbut Ensemble a řada komorních souborů. Výuka je nabízena na tyto nástroje: barokní housle a viola (Cynthia Roberts), barokní violoncello a viola da gamba (Sydney ZumMallen), zpěv (Daniel Bubeck a Jennifer Lane), barokní flétna (Na’ama Lion), barokní trubka (Adam Gordon), roh (Stacie Mickens), loutna, theorba a barokní kytara (Arash Noori), dále také cembalo a basso continuo (Brad Bennight),
kontrabas a komorní hra (Gudrun Raschen).

Sbírka nástrojů na oddělení je rozsáhlá a čítá téměř 275 kusů, takže lze sestavit snad každé možné komorní uskupení, které existovalo před rokem 1800. Studium hudební vědy se zaměřením na interpretaci staré hudby je nabízeno na magisterské a doktorské úrovni, stejně tak přidružený program pro kandidáty DMA a MM. Soubory vystupovaly s velkým úspěchem i u kritiků na všech festivalech staré hudby v Bostonu
a Berkeley od roku 2001, stejně jako na vystoupeních v Texasu a okolních státech.

Soubor staré hudby Fantasmi University of North Texas absolvoval během posledních devíti let turné po Brazílii, Peru, Portoriku, Německu,
Rakousku, Chorvatsku, Vietnamu, Tchaj-wanu a Číně. Pravidelnou událostí jsou take vystoupení na mistrovských kurzech s dalšími významnými odborníky na starou hudbu, jako jsou Christoph Hammer, Bart van Oort, Phoebe Carrai, Monica Huggett, Manfredo Kraemer, Miloš Valent, David Douglass, Arthur Haas, Barbara Willi, Ellen Hargis, Bruce Dickey, Charles Toet, John Thiessen, Kiri Tollaksen, Paula Fagerberg, Julianne Baird, Hanneke van Proosdij, William Skeen a specialistka na barokní tanec Catherine Turocy. Ve spolupráci s pěveckým sborem UNT Collegium Singers pod vedením Richarda Sparkse a operou UNT byly uvedeny významné inscenace, například Bachovy Svatojánské pašije, Händelova Theodora, Rousseauův Le Devin du Village a Monteverdiho L’incoronazione di Poppea (2003 a 2016). Společně s Vox Aquilae pod vedením Allena Hightowera vystoupil UNT Baroque Orchestra na konferenci americké asociace zvané American Choral Directors Association Conference v březnu 2021. V roce 2020 se členové programu staré hudby UNT zúčastnili také prezentace sboru UNT na TMEA v San Antoniu, Texasu. 

Barokní ansámbl Fantasmi

Členové souboru vystoupili na mnoha různých scénách, například na proslulém Boston Early Music Festival v letech 2011, 2013, 2015, 2017 a 2021, na International Baroque Institute at Longy v Cambridge ve státě Massachusetts, na The Texas Early Music Project v Austinu a v DiMenna Center for Classical Music v New Yorku. V roce 2013 byl soubor speciálním hostem na festivalu Enflama VI v São Paulu a na XXVI Festival Internacional de Música do Pará v brazilském Belému. V létě 2014 absolvoval soubor Fantasmi turné po jižním Německu, Rakousku a Chorvatsku a vystoupil také na 54. mezinárodním hudebním festivalu St Donat v Zadaru. V srpnu dalšího roku byl soubor pozván do Vietnamu a vystoupil tam na americko-vietnamském hudebním festivalu v Hanoji a na festivalu v Ho Chi Minh City. V květnu 2016 Fantasmi vystoupil na XIV. ročníku festivalu zvaném Festival Internacional de Música Antigua v Cuscu a Limě v Perú a absolvoval také turné po Portoriku. Na pozvání přímo od vlády města Guangzhou vystoupili v září 2016 na dvou koncertech v proslulé koncertní síni Xinghai. V červenci 2017 soubor představil nizozemský barokní program nazvaný “Z Rembrandtovy doby” na historických místech ve Švýcarsku. Během koncertního turné do Tchaj-wanu v říjnu 2017 obdržel Paul Leenhouts , vedoucí souboru, ve městě Hsin-Chu cenu UN Life-time Achievement Award za své mezinárodní activity jako muzikant, dirigent a organizátor. V červenci 2018 jel orchestr Fantasmi na turné po jižním Německu a Rakousku, kde provedli repertoár výhradně od Vivaldiho. Spolupracovali zde i s renomovanou španělskou barokní houslistkou Lina Tur Bonet. V listopadu 2021 hráli na koncertech a vedli mistrovské kurzy v kolumbijské Bogotě a v Portoriku v rámci oslav 500. výročí města San Juan.

Mobirise Website Builder

Zleva doprava: Hoigum Park, Annie Barnette, Karim Ayala Pool, Jiyoung Kim, Paul Leenhouts, Nico Valencia,
Sydney ZumMallen, Patrick Hayes, Héctor Alfonso Torres González & Ian Grems. Foto: Michael Clements 

S poděkováním Adéla Peguerová

Česká vzdělávací nadace v Texasu (CEFT)

UNT College of Music