Menu Zavřeno

Choceňský manuskript

Anonymní klávesové skladby 18. století

sobota 8. 6. v 19:00 / Vlastivědné muzeum v Olomouci


Ilona Růčková – cembalo

Martin Smutný – pozitiv


fotografie Michal Málek


V choceňském kostelním archivu se zachoval rukopisný sborník anonymních preludií a fug. Jeho dokončení je datováno do roku 1830, osahuje však převážně hudbu z 18. století. Téměř chronologicky se v něm za sebe řadí skladby pozdně barokní, klasicistní a preromantické. Je těžké uvažovat o autorství jednotlivých skladeb, ale vzhledem k tomu, že v Chocni existovala od Tomáše Norberta Koutníka (1698–1775), přes Jana Václava Matějku (1738–1801), až do smrti Tomáše Kolovrátka (1763–1831) souvislá tradice dovedně komponujících kantorů, můžeme počítat i s jejich tvůrčími příspěvky. Autorem opisů je Ignatz Joseph Wosyka. Jednoznačně jsou v manuskriptu uvedeni pouze dva autoři. Autorem preludia a moll na str. 4-5 je František Xaver Brixi (1732–1771), autorem pěti preludií na str. 29–33 je Ambrosius Rieder (1771–1855). Postupem času se podařilo identifikovat další dva autory. Autorem Fugy č. 3 je bavorský benediktin Karmann Colb (1703–1765). Autorem skladby s názvem Fuga Pastorella je piarista P. Simon a S. Bartholomaeo – Václav Kalous (1715–1786). Jedná se ve skutečnosti o klavírní výtah pouhé expozice fugy na text Amen z Missa de Nativitate. V rámci koncertu uvádíme fugu celou.

Přestože takovýchto rukopisných varhanních sborníků pořizovali čeští kantoři poměrně hodně, jedná se o vzácně dochovaný exemplář. Choceňský manuskript je tak jedinečným dokumentem o varhanní hudbě provozované na českém venkově v rozmezí let 1730–1830. Náš dnešní koncert přináší všechny skladby sborníku, včetně tří chrámových písní ve stejném pořadí, jak je opisovač zaznamenával. Střídají se zde samostatné věty s krátkými spojovacími úseky, které připomínají spíše zápis improvizací. Se samostatnou improvizací počítají i akordické začátky a závěry řady preludií. Některé části jsou svou sazbou vhodnější k interpretaci na cembalo, klavichord nebo kladívkový klavír. Koncert je doplněn o Divertimento pro dvě cembala od Josefa Antoníná Štěpána (1726–1797) z kroměřížského archivu.


Program:

Preambulum Nro 1te (D-dur)

Cadenz (F dur)

Prambulum Nro 2 (C-dur)

Prambulum in A mol Aut Brixi Nro 3.te

Praembulum Nro 4te (C-dur)

Preambulum Nro 5. (Es-dur)

Preambulum Nro 6. (d-moll)

Preambulum Nro 7. (C-dur)

Preambulum Nro 8. (C-dur)

Prambulum Nro 9. (C-dur)

Prambulum Nro 10. (C-dur)

Preambulum Nro 11. (C-dur)

Nro. 12. (C-dur)

Fuga in C Nro 1.

Fuga Nro 2. (G-dur)

Fuga Nro 3. (g-moll, Karlmann Colb)

Phantasia (A-dur)

Fuga Pastorella Nro 5. Nastal nám den weselý (G-dur)

Fuga Pastorella (A-dur, P. Simon a S. Barholomaeo)

Fuga in A mol

Cadenz in Es

Transitiones per omnes tonas

Fuga (D-dur)

Fuga Allo assai (D-dur)

Krystus Gežjš nazaretský. Na welkau neděli (B-dur)

6 Praembulen von Herrn Ambros Rieder.

            Nro 1te Andante (C-dur)

            Nro 2te Moderato (C-dur)

            Nro 3 Andante (D-dur)

            Nro 4te Andante (gmoll)

            Nro. 5. Moderato (C-dur)

Praembulum 1. (C-dur)

N: 2. (F-dur)

N: 3. (c-moll)

N: 4. (C-dur)

N: 5. (C-dur)

Ecce Dominus veniet.

Zdráwas buď Panno Marya.

N: 6. (C-dur)

N: 7. (B-dur)

N: 8. (A-dur)

Josef Antonín Štěpán: Divertimento G-dur (Allegro, Menuet)


Napsali o představení

Recenzi představení na portálu Opera Plus si můžete přečíst zde.