Anonymní klávesové skladby 18. století
sobota 8. 6. v 19:00 / Vlastivědné muzeum v Olomouci
Ilona Růčková – cembalo
Martin Smutný – pozitiv
fotografie Michal Málek
V choceňském kostelním archivu se zachoval rukopisný sborník anonymních preludií a fug. Jeho dokončení je datováno do roku 1830, osahuje však převážně hudbu z 18. století. Téměř chronologicky se v něm za sebe řadí skladby pozdně barokní, klasicistní a preromantické. Je těžké uvažovat o autorství jednotlivých skladeb, ale vzhledem k tomu, že v Chocni existovala od Tomáše Norberta Koutníka (1698–1775), přes Jana Václava Matějku (1738–1801), až do smrti Tomáše Kolovrátka (1763–1831) souvislá tradice dovedně komponujících kantorů, můžeme počítat i s jejich tvůrčími příspěvky. Autorem opisů je Ignatz Joseph Wosyka. Jednoznačně jsou v manuskriptu uvedeni pouze dva autoři. Autorem preludia a moll na str. 4-5 je František Xaver Brixi (1732–1771), autorem pěti preludií na str. 29–33 je Ambrosius Rieder (1771–1855). Postupem času se podařilo identifikovat další dva autory. Autorem Fugy č. 3 je bavorský benediktin Karmann Colb (1703–1765). Autorem skladby s názvem Fuga Pastorella je piarista P. Simon a S. Bartholomaeo – Václav Kalous (1715–1786). Jedná se ve skutečnosti o klavírní výtah pouhé expozice fugy na text Amen z Missa de Nativitate. V rámci koncertu uvádíme fugu celou.
Přestože takovýchto rukopisných varhanních sborníků pořizovali čeští kantoři poměrně hodně, jedná se o vzácně dochovaný exemplář. Choceňský manuskript je tak jedinečným dokumentem o varhanní hudbě provozované na českém venkově v rozmezí let 1730–1830. Náš dnešní koncert přináší všechny skladby sborníku, včetně tří chrámových písní ve stejném pořadí, jak je opisovač zaznamenával. Střídají se zde samostatné věty s krátkými spojovacími úseky, které připomínají spíše zápis improvizací. Se samostatnou improvizací počítají i akordické začátky a závěry řady preludií. Některé části jsou svou sazbou vhodnější k interpretaci na cembalo, klavichord nebo kladívkový klavír. Koncert je doplněn o Divertimento pro dvě cembala od Josefa Antoníná Štěpána (1726–1797) z kroměřížského archivu.
Program:
Preambulum Nro 1te (D-dur)
Cadenz (F dur)
Prambulum Nro 2 (C-dur)
Prambulum in A mol Aut Brixi Nro 3.te
Praembulum Nro 4te (C-dur)
Preambulum Nro 5. (Es-dur)
Preambulum Nro 6. (d-moll)
Preambulum Nro 7. (C-dur)
Preambulum Nro 8. (C-dur)
Prambulum Nro 9. (C-dur)
Prambulum Nro 10. (C-dur)
Preambulum Nro 11. (C-dur)
Nro. 12. (C-dur)
Fuga in C Nro 1.
Fuga Nro 2. (G-dur)
Fuga Nro 3. (g-moll, Karlmann Colb)
Phantasia (A-dur)
Fuga Pastorella Nro 5. Nastal nám den weselý (G-dur)
Fuga Pastorella (A-dur, P. Simon a S. Barholomaeo)
Fuga in A mol
Cadenz in Es
Transitiones per omnes tonas
Fuga (D-dur)
Fuga Allo assai (D-dur)
Krystus Gežjš nazaretský. Na welkau neděli (B-dur)
6 Praembulen von Herrn Ambros Rieder.
Nro 1te Andante (C-dur)
Nro 2te Moderato (C-dur)
Nro 3 Andante (D-dur)
Nro 4te Andante (gmoll)
Nro. 5. Moderato (C-dur)
Praembulum 1. (C-dur)
N: 2. (F-dur)
N: 3. (c-moll)
N: 4. (C-dur)
N: 5. (C-dur)
Ecce Dominus veniet.
Zdráwas buď Panno Marya.
N: 6. (C-dur)
N: 7. (B-dur)
N: 8. (A-dur)
Josef Antonín Štěpán: Divertimento G-dur (Allegro, Menuet)
Napsali o představení
Recenzi představení na portálu Opera Plus si můžete přečíst zde.