sobota 1. 6. 2024 v 19:00 / Vlastivědné muzeum v Olomouci
Program:
František Jan Škroup (1801–1862):
Trio facile F dur op. 28 pro klavír, housle nebo flétnu a violoncello (ca. 1847)
I. Allegretto
II. Andante grazioso
III. Scherzo. Allegro vivace
IV. Finale. Allegro appassionato
Vojtěch Matyáš Jírovec (1763–1850):
Sonáta F dur op. 55 č. 3 pro klavír, housle a violoncello (1800)
I. Allegro moderato
II. Adagio
III. Allegretto
—-pauza—-
František Jan Škroup (1801–1862):
Trio Es dur op. 28 pro klavír, klarinet nebo housle a violoncello (ca. 1845)
I. Allegro
II. Andante grazioso
III. Scherzo. Allegretto
IV. Finale. Allegro
Trio Unitas
Petra Matějová – hammerklavier
Magdalena Malá – klasicistní housle
Helena Matyášová – klasicistní violoncello
Od poloviny 18. století je doprovázená klavírní sonáta jedním z typických žánrů. Smyčcové nástroje, případně flétna, zde mají za úkol posilovat dynamiku jemného klávesového nástroje, kterým raně klasicistní klavír byl. V ranějších sonátách většinou housle dublují pravou a violoncello levou ruku klavíru, později ke konci 18. století se role smyčcových nástrojů, zejména houslí, stále více osamostatňují. Takovým příkladem je třívětá Sonáta F dur op. 55 č. 3 s bohatou harmonickou (1. věta) a ornamentální (2. věta) složkou, poslední z doprovázených klavírních sonát budějovického rodáka Vojtěcha Jírovce.
Těsně před polovinou 19. století je rovnováha rolí v klavírním triu již úplně jiná, tři nástroje jsou v podstatě rovnocennými partnery. Obě tria, která nám zanechal František Škroup (1801–1862) jsou ale značně netypická. Trio facile F dur op. 28 věnoval František Škroup dceři vydavatele Johanna Hoffmanna, Jeanette. Snadný, až instruktivní je zejména klavírní part. Oproti tomu Trio Es dur op. 27 je věnováno klavírnímu virtuosovi a skladateli Sigismundu Goldschmidtovi (1815–1877). Ani v tomto triu však není klavírní part virtuózní. Nástrojem, který se zcela opačně, než byla po celé předchozí století jeho obvyklá role v souboru s houslemi a klavírem, v obou skladbách výrazně sólově prosazuje, je violoncello.
–Petra Matějová
fotografie: Michal Málek
Napsali o představení
Recenzi představení na portálu Opera Plus si můžete přečíst zde.